Als gegoten

De kunst van het klei gieten

25 september t/m 17 januari 2021

Gieten met klei in al haar facetten. Een selectie kunstenaars uit binnen- en buitenland laat zien hoe veelzijdig deze techniek kan zijn. Met een enorme inventiviteit hanteren zij dit proces. Hun werk loopt uiteen van bijzonder speels tot technisch en van strak design tot organisch en grillig. Zij bewijzen dat met deze reproductiemethode zeer originele en unieke kunstwerken kunnen worden gemaakt.

Oorspronkelijk is de techniek van het gieten van klei bedoeld om sneller keramiek in serie te produceren. Grote oplages met exact dezelfde vormen. Waarvan de gietranden en de sporen van de makers zorgvuldig worden weggewerkt. Zo gaat het in de keramische industrie bij de productie van serviezen, vazen, wc-potten, wastafels, tuinkabouters en nog veel meer… Maar het kan ook anders!

Laat een aantal kunstenaars los op deze techniek en zij weten er unieke creaties mee te maken en ontwikkelen verbazingwekkende varianten op de methode. Het werk dat zij maken met behulp van mallen en gietklei is verrassend origineel en veelzijdig.

Voor Hanneke Giezen (NL) is de mal haar vriend en werkpaard. Zij giet in haar vormen talloze elementen, waarmee ze vervolgens speelt en ze op elkaar monteert. Zo ontstaan unieke barokke beelden opgebouwd uit ontelbare hoeveelheden wasbeertjes, schelpen en bloemblaadjes. Ook voor Johan Van Geert (BE) is het schuiven met gegoten vormen een favoriete bezigheid, hij schikt en ordent totdat zijn beelden inhoud krijgen. Een betekenis die vaak een reactie is op gebeurtenissen in de wereld, soms triest, soms met een knipoog.

Bomi Lee (KR) uit Korea maakt heel ingetogen, subtiele vormen. Het lijkt alsof ze van dun papier zijn gemaakt. Zij speelt met gegoten vormen door ze in te snijden na het gieten en te vervormen. Hierdoor is geen enkel stuk van haar het zelfde.

Ook bij Johannes Nagel (DE) is ieder stuk uniek en op speelse wijze gemaakt. Met zijn handen graaft en vormt hij op de tast de negatieve gietmallen in het zand, waarin vervolgens de klei wordt gegoten. De mal kan maar één keer gebruikt worden. Hierdoor én door het spontane intuïtieve scheppingsproces van de gietvormen in het zand, is zijn werk mijlenver verwijderd van gelikte en fabrieksmatige producties in grote oplages.

Dik Scheepers (NL) gaat ook intuïtief te werk. Hij heeft methodes ontwikkeld waarbij complexe vormen gegoten kunnen worden in een mal die slechts bestaat uit één deel. Hoe directer hij kan werken hoe beter. Hij heeft ook een servies serie gemaakt onder de naam “Pieces of Pi”. Dit heeft onregelmatige facetten en de gietrandjes. Deze zijn bewust niet afgewerkt zodat het productie proces nog te zien is. Het werk onderscheidt zich hiermee duidelijk van perfect afgewerkte serie producten.

Het bewust laten staan van gietranden is ook te vinden bij het werk van Monika Patuszynska (PL) en bij Zsolt József Simon (HU). Bij Monika resulteert dit in barokke stapelingen, haar werken zijn dynamische sculpturen die nonchalant lijken te zijn opgestapeld en zien eruit alsof ze elk moment kunnen omvallen. Bij Zsolt József zijn de gietranden uitgegroeid tot een wirwar van enorme stekels en ribbels. De oorspronkelijke vorm is niet meer te herkennen. Zijn werk behoort tot een geheel andere wereld dan die van strak reproductiewerk, het doet denken aan organische planten vormen, zoals koralen, een ananas of distels.

Dan zijn er nog de kunstenaars die het giet procedé gebruiken om er strakke geometrische objecten mee te maken die onmogelijk met een andere keramische techniek gemaakt kunnen worden. Zo maakt Andreas Steinemann (CH) vormen die doen denken aan strak origami, vernuftig gevouwen papieren vazen. Maar het is toch écht keramiek!  Mieke de Groot ontwerpt op basis van geometrische vormen duizelingwekkend ingewikkelde structuren. Deze maakt ze eerst van piepschuim, daarvan giet ze mallen en uit die mallen vormt ze de verschillende onderdelen die ze tot slot samenstelt in een groot sculptuur. Speciaal voor deze expositie heeft ze ook werk ontwikkeld dat wel in één keer gegoten wordt. Ook hier is de oorsprong van complexe huiden en structuren terug te vinden. Het werk van Lea Georg (CH) is een prachtig spel met vorm en restvorm met positief en negatief. Haar objecten passen ineen als puzzelstukken of in deze context; als perfecte meerdelige gietmallen.

Arnold Annen (CH) en Sasha Wardell (GB) spelen met laagjes en transparantie. Beiden werken ze met lichtdoorlatendheid van porselein. Arnold voorziet zijn flinterdun gegoten kommen van prachtige huiden waarlangs het licht zijn spel kan spelen. Sasha Wardell giet meerdere laagjes porselein in verschillende kleuren over elkaar en snijdt vervolgens weer gedeeltelijk laagjes weg waardoor de onderliggende kleuren zichtbaar worden. De frisse tinten en heldere vormen zijn een lust voor het oog. De smaakpapillen worden ook getriggerd omdat de verschillende pastelkleurige laagjes doen denken aan snoepjes en toverballen.

Margot Thyssen (BE) werkt ook met laagjes, met diverse felle tinten porselein bouwt ze al gietend haar voorwerpen op. Daarnaast laat ander werk van haar weer het gieten mooi zien in verschillende tinten porselein die in elkaar vloeien en overlopen. Ook Olav Slingerland (NL) speelt vernuftig het spel met gieten en mallen. Hij ontwikkelt zijn mallen en prototypes met andere materialen. Hierdoor lukt het hem om voor keramiek onwerkelijke en asymmetrische vormen te scheppen die vooral in serie een indrukwekkend beeld opleveren.

Tot slot zijn er een aantal exposanten die dicht bij het gebruiksgoed zitten maar er een persoonlijke en een artistieke twist aan geven. Zoals Vladimir Groh & Yasuyo Nishida (CZ/JA) hun sier- en gebruiksvoorwerpen bestaan uit doorgesneden vormen die speels op elkaar gemonteerd zijn en voorzien van prachtige decoraties. Waarbij duidelijk ieder een eigen stempel drukt op de objecten qua stijl, een mooi samenspel van deze partners in de liefde en in de klei.

Opening:

Vrijdag 25 september om 16.00 uur. Deze zal vanwege de corona-maatregelen op alternatieve wijze worden georganiseerd.  Conservator Sacha Odenhoven verzorgt de inleiding; deze kan op afstand, tijdens en na afloop worden bekeken.

Deelnemende kunstenaars zijn:

Arnold Annen (CH); Johan Van Geert (BE);  Lea Georg (CH), Hanneke Giezen (NL);  Vladimir Groh & Yasuyo Nishida (CZ/JA));  Mieke de Groot (NL); Bomi Lee (KR); Johannes Nagel (DE), Monika Patuszynska (PL); Dik Scheepers (NL); Zsolt József Simon (HU);  Olav Slingerland (NL); Andreas Steinemann (CH); Margot Thyssen (BE); Sasha Wardell (UK).

Onderstaande kunstenaars zullen tijdens de expositie persoonlijk aanwezig zijn en demonstraties, lezingen en/of rondleidingen verzorgen.

Wilt u een presentatie bijwonen? Vanwege corona vragen wij u van te voren een plek te reserveren via onze website.

Workshop verzorgd door exposant:

  • 6 februari 10.00-16.00 uur: Margot Thyssen (BE)