Vrije vormen

Vrije Vormen – Keramische sculpturen
19 september 2014 t/m 11 januari 2015

Deze expositie gaat voorbij de gebruikelijke keramische vormen. Negen gerenommeerde keramisten uit binnen- en buitenland tonen sculpturaal werk dat overwegend abstract is. Soms zijn de inspiratiebronnen nog te herkennen. Bepaalde kunstwerken doen denken aan wonderlijke zaken zoals futuristische wetenschap, maanlandschappen of onderwaterwerelden. Andere herinneren aan sprookjes of verbeelden pure poëzie. Vrije Vormen laat een glimp van de oneindige mogelijkheden zien die keramiek te bieden heeft.

Deelnemende kunstenaars zijn: Claudia Biehne (D), Anne Bulliot (F), Ursula Commandeur (D), Zsuzsa Füzesi Heierli (CH), Chieko Katsumata (J), Karin Östberg (S), Rafa Pérez (E), Beatrijs van Rheeden (NL) en Petra Wolf (D).

Hun werk bevindt zich in museale collecties, ze wonnen diverse internationale prijzen en exposeren regelmatig in én buiten Europa. Deze kleikunstenaars delen hun faam in de internationale keramiekwereld. Ze hebben deze verworven met ieder een heel eigen stijl en manier van werken. Opvallend is dat veel van hun werk kleur ontbeert, maar des te beter komen zo de fascinerende vormen en de intrigerende huiden tot hun recht.

Zo maakt Claudia Biehne (1974, D) flinterdunne rolletjes van porselein die ze stuk voor stuk op haar werkstuk monteert. Haar witte objecten, die met een engelengeduld gebouwd zijn, doen denken aan engelenvleugels of zeeanemonen.

Anne Bulliot (1961, F), afkomstig uit Straatsburg is een dichteres die in plaats van met letters met klei werkt. Zij maakt beelden met een wankel evenwicht waarop stenen van klei balanceren.

Ursula Commandeur (1958, D) maakt het meest stekelige werk van het stel. Dit laatste bouwt ze op uit heel veel kleine porseleinen elementjes, die ze aan elkaar monteert tot grote beelden met behulp van ijzerdraad.

Zsuzsa Füzesi Heierli (1953, CH) woont en werkt in Zwitserland. Zij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en zij verwierf diverse prijzen. Haar werk is te zien in museale collecties in Washington en Boedapest. Ze vindt haar inspiratie in de architectuur en de natuur en vertaalt elementen hieruit naar abstracte sculpturen, waarin ze moeder natuur naar de kroon steekt met sculpturen die doen denken aan wespennesten of schaaldieren.

Chieko Katsumata (1950, Japan) kwam in Parijs in contact met keramiste Francien Del Pierre. Dat ook vrouwen keramiek konden maken, iets wat in Japan ondenkbaar was, opende een nieuwe wereld voor haar. Ze werd ook keramiste en ontwikkelde haar werk van de potvorm tot prachtige organische vormen die vaag herinneren aan de pompoen van Assepoester.

Karin Östberg (1955, N) werkt nu bijna 30 jaar met klei. Ze werkte met vele technieken en kleivarianten. In haar recente werk jongleert ze als het ware met keramiek. Zij speelt met ballen van klei die ze op prachtige wijze groepeert tegen muren of op sokkels. Haar installaties van ballen die prachtige huiden en kleuren hebben zijn fascinerend.

Rafa Pérez (1957, E) heeft al heel wat exposities en prijzen op zijn naam staan. Hij brengt de klei terug naar zijn oorsprong. Hij zet verschillende lagen klei op elkaar, als de grond waaruit de klei gewonnen wordt. Van deze gelaagde, bijna gemarmerde massa snijdt hij stukken waarmee hij sculpturen opbouwt. Deze lijken soms vaag op een potvorm dan weer op een boom of een skelet.

Beatrijs van Rheeden (NL), bouwt installaties van porseleinen elementen en ze bouwt haar sculpturen op uit geometrische vormen. Haar werk doet denken aan drie dimensionale tekeningen op computerschermen. Alsof er een net over haar organische en vloeiende vormen wordt getrokken en deze opdeelt in talloze kleine geometrische vormpjes zoals drie- of zeshoeken. Ze verrast de toeschouwer met haar werk wanneer deze het van dichtbij bekijkt. Van veraf vloeiend en organisch, van dichtbij verrassend strak en geometrisch.

Petra Wolf (1957, D). Organischer dan haar werk kan het bijna niet. Het doet denken aan woekerende planten, zeesponzen, slakken, takken en nog meer. Noem een vorm of structuur die je in de natuur vindt of zij heeft geprobeerd deze te benaderen met zelf ontwikkelde keramische technieken en prachtige huiden. Kleur is hier to much, het spel van licht over haar werk maakt het geheel af.

De opening van de expositie zal plaats vinden op vrijdag 19 september om 16.00 uur. Opgeluisterd met muziek en gedichten geïnspireerd op het thema. De inleiding zal verzorgd worden door conservator Sacha Odenhoven.

Bij deze expositie worden activiteiten georganiseerd waarbij een aantal exposanten hun kneepjes van het vak zullen delen met het publiek. Zij verzorgen een demonstratie waarbij ze hun zelf ontwikkelde technieken tonen en uitleggen. Keramiste Zsusza Füsezi komt speciaal uit Zwitserland om naast een demonstratie ook een workshop te verzorgen. Gezien het geringe aantal plaatsen wordt aangeraden snel hiervoor in te schrijven.

Activiteiten bij deze expositie:
Beatrijs van Rheeden, demonstratie en uitleg eigen technieken. 9 november, 14.00 – 16.00 uur.
Petra Wolf, demonstratie en uitleg eigen technieken, 23 november, 14.00 – 16.00 uur.
Ursula Commandeur, demonstratie en uitleg eigen technieken, 14 december, 14.00 – 16.00 uur.
Zsuzsa Füsezi, Workshop opbouwtechnieken € 50, -p.p. Vooraf inschrijven via mail! 11 januari, 9.00 – 13.00 uur.
Zsuzsa Füsezi, Demonstratie en uitleg van eigen technieken, 11 januari, 14.00 – 16.00 uur.